رنگ پودری پوشش دار

 

رنگ پودری پوشش دار و خرید رنگ پودری

مزایا و معایب رنگ پودری
رنگ پودری پوشش دار
 چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا با رنگ های پودری و مزایا و معایب آن‌ها آشنا هستید؟ خرید رنگ پودری چه مزیتی نسبت به دیگر رنگ ها دارد؟ اگر می‌خواهید جواب این سوال ها را پیدا کنید و در این خصوص اطلاعاتی کسب کنید با ما همراه باشید.

اوایل دهه پنجاه میلادی بود که رنگ پودری برای اولین بار در آمریکا تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت هر چند نمونه اولیه این رنگ‌ها با چیزی که اکنون در بازار است تفاوت زیادی دارد اما بنیان ساخت این رنگ‌ها چیزی در حدود ۷۰ سال پیش گذاشته شد. کیفیت، دوام، ضرر کمتر به محیط زیست و سود اقتصادی بیشتر برای کارگاه ها باعث شد تا این نوع رنگ به سرعت در جهان فراگیر شود و جایی برای خود در صنعت رنگ دنیا پیدا کند. این رنگ‌ها از ترکیباتی مانند رنگ‌دانه‌ها و رزین‌ها، افزودنی‌های پخش‌شده در یک بایندر تشکیل‌دهنده فیلم، پرکننده‌ها و عامل پخت تشکیل شده‌اند. این مواد پس از فراوری به‌صورت پودر در می‌آیند و با یک تفنگ الکترو استاتیک بر روی سطح موردنظر پاشیده می‌شوند. این ذرات در تفنگ باردار می‌شوند و لایه‌ای نازک و چسبناکی را بر روی سطح ایجاد می‌کنند. در این زمان مرحله اول رنگ کردن سطوح توسط این رنگ‌ها به پایان می‌رسد اما این رنگ‌ها نیاز به مرحله دومی نیز دارند. این فرایند برای کامل شدن نیاز دارد تا سطح مورد نظر درون کوره قرار بگیرد و رنگ پودری پوشش دار که با استفاده از تفنگ الکترو استاتیک بر روی آن پاشیده شده، توسط حرارتی که می‌بیند ذوب و یکدست شود. این رنگ پودری پس از پخت، پوششی سخت، بادوام و غیرقابل انحلال را ایجاد می‌کند. امروزه با رشد و توسعه این صنعت شرکت‌های بسیاری رنگ پودری تولید می‌کنند که می‌توانید برای خرید رنگ پودری به آن‌ها مراجعه کنید؛ اما قبل از خرید رنگ پودری بهتر است اطلاعات کافی در مورد آن را داشته باشید تا بتوانید بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

اکنون با رنگ پودری به صورت مختصر آشنا شدید. این محصول نیز مانند تمام محصولات دیگر مزایا و معایبی دارد که در ادامه مطلب می خواهیم شما را با این معایب و مزایا آشنا کنیم.

مزایای رنگ پودری پوشش دار
از مهم‌ترین مزایای رنگ پودری می توان به آماده بودن برای مصرف و راحتی استفاده از آن در صنایع اشاره کرد. رنگ پودری نیازی به حلال‌ها در هنگام آماده‌سازی و رنگ زدن ندارد و ضایعات کمتری را از خود به جای می‌گذارد. همین مسئله می‌تواند فرایند رنگ زدن را سرعت ببخشد. رنگ پودری به گونه ای است که در صورت بروز هر گونه اشتباه در هنگام رنگ‌آمیزی به راحتی می توان آن را تصحیح کرد، این مسائل به کار رنگ زدن سرعت می‌بخشد و به کیفیت و دقت آن می‌افزاید.

رنگ پودری به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده است تا پخش شدن ضایعات و اضافات آن در محیط کمتر باشد، همچنین ترکیبات این رنگ به گونه‌ای است که نیازی به حلال ندارد پس از بخارات ناشی از استفاده از حلال هم خبری نخواهد بود. به همین دلیل برای استفاده از رنگ پودری در کارگاه می‌توانید از تهویه ضعیف‌تری نسبت به رنگ مایع استفاده کنید. این عامل نه تنها هزینه شما را به خاطر تهویه و مصرف برق و انرژی پایین می‌آورد بلکه به سلامت افراد و حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

از دیگر فوایدی که استفاده از رنگ های پودری نسبت به دیگر رنگ ها دارد این است که، خطر کمتری برای سلامتی افراد ایجاد میکند. این رنگ‌ها به علت عدم وجود حلال، مواد آتش‌گیر و مسمومیت‌زا می‌توانند سلامت و امنیت افراد را بیشتر تأمین کنند.

دوام و ثبات رنگ پودری از دیگر ویژگی‌های خوب آن است. این رنگ با اینکه تک لایه است اما لایه‌ای یکنواخت، یا کیفیت و مقاوم را ایجاد می‌کند و به همین دلیل برگشت کالا به دلیل مشکلات ناشی از رنگ شدن بسیار پایین است.

رنگ های پودری عمر طولانی‌تر و دوامی بیشتر در مقایسه بارنگ‌های مایع دارند. از دیگر مزیت رنگ های پودری نبست به رنگ های مایع می‌توان به مقاومت بالاتر در برابر تغییرات شرایط فیزیکی و شیمیایی، کیفیت بسیار بالاتر، قابلیت پرس شدن بعد از انجام رنگ‌کاری و مقاومت فیزیکی بالا اشاره کرد.

رنگ پودری پوشش دار و خرید رنگ پودری

رنگ پودری از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. به ازای هر کیلوگرم می‌تواند سطحی بین ۶ تا ۹مترمربع را با کیفیت بالا پوشش دهد.

از دیگر عواملی که از نظر اقتصادی و محیط زیست باید به آن توجه کرد این است که رنگ پودری دور ریز بسیار کمی دارد و می‌توان بیشتر از ۹۵ درصد پودرهای پاشیده شده اضافه را بازیافت کرد، این عدد برای رنگ های معمولی و بر اساس پایه حلال کمتر از ۱۵ درصد است. این اختلاف درصد بازیافت و دور ریز هم می تواند در دراز مدت ضرر جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کند و هم هزینه های کارگاه را بالا برد.

معایب رنگ پودری
اولین عیب رنگ های پودری این است که ذراتی که بر روی کار باشند را بعد از عمل پخت دیگر نمی‌توان از بین برد. دقت در تمیز کردن سطوح و ابزار قبل از رنگ زدن از مهم‌ترین شرایط برای داشتن سطحی با رنگ با کیفیت است. اگر قبل از پخت رنگ و رفتن سطح مورد نظر به داخل کوره ایرادات را رفع نمایید و ذرات اضافه را پاک کنید می توانید انتظار داشته باشید که کار بسیار با کیفیتی داشته باشید.

باید در تمیز نگاه داشتن دستگاه‌ها دقت کافی را داشته باشید، زیرا عدم دقت و باقی ماندن آثار و پودر به‌جا مانده از کارهای قبلی باعث می‌شود تا کار شما  ایراد پیدا کند. حتماً دستگاه، کابین پاشش و مسیر بازیافت را با دقت کافی تمیز نمایید تا اثری از رنگ پودری پوشش دار که برای کارهای قبل استفاده شده در آن باقی نماند.

از دیگر معایب رنگ‌ها پودری بالا بودن هزینه تجهیزات و کارگاه است و تجهیزات این کارگاه قابل‌حمل نیست و کل فرایند باید در کارگاه انجام شود. در شیوه‌های قدیمی تجهیزات به راحتی قابل حمل به محل بود اما در این روش به دلیل اندازه و وزن تجهیزات رنگ پودری قابل انجام نمی باشد و باید حتما سطح مورد نظر را در کارگاه رنگ کرد.

از دیگر معایب رنگ های پودری نسبت به رنگ‌های مایع این است که در حین فرایند دیگر نمی‌شود فام پودر را تنظیم کرد، این عمل را هنگام کار با رنگ‌های مایع می‌توان انجام داد و آن‌ها را تینت نمود.

انواع رنگ های پودری


خرید رنگ پودری نیازمند اطلاعات مناسب و یا مشاوره با افراد خبر و باتجربه در این زمینه است. رنگ های پودری انواع متفاوتی دارند که می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آن‌ها مطلب «انواع رنگ ها؛ تفاوت انواع رنگ پودری از لحاظ ظاهری» را مطالعه کنید اما در اینجا مزایا و معایب مدل‌های مختلف رنگ پودری را بررسی می‌کنیم و برای هر کدام مثال‌هایی از کاربردشان خواهیم زد.

پوشش‌های پلی استر: این پوشش‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر تابش نور خورشید دارند و برای پروژه‌های بیرون مناسب هستند. این رنگ‌ها خواص مکانیکی و شیمیایی بسیار خوبی دارند و در محصولاتی مانند قطعات خودرو، تابلو برق، کولر و بسیاری محصولات دیگر از این خانواده از آن‌ها استفاده می‌شود.

رنگ های پودری اپوکسی پلی استر (هیبریدی): این رنگ های زیبا که خواص شیمیایی و مکانیکی خوبی  دارند  ولی در برابرر شزایط جوی مقاوم نمی باشند این رنگ به دلیل  قیمت مقرون به صرفه تر یکی از پر فروش ترین رنگ های پودری در دنیا می‌باشند.

رنگ های پودری  پلی یورتان: این رنگ‌ها دارای مقاومت فیزیکی خوبی هستند و در برابر تغییرات جوی و نور خورشید نیز مقاوم‌اند. از این رنگ های در موارد تخصصی و خاص استفاده می‌شود.